marloesenfemke.reismee.nl

De jungle van Costa Rica

Zo, we hebben wel te gekke weken gehad in Costa Rica. Met een bezoek aan het national park Corcovado. Het park is zo groot dat je alleen maar een stukkie kunt zien van het hele park.
We zijn voor drie dagen naar Drake Bay gegaan,aan de west kust, dichtbij de ingang van het park. Daar een mooie boottour gedaan. En alweer een lucky day met dolfijnen, een walvis met haar babytje (op afstand) en mooi gesnorkeld en zelfs een white tip haai gezien!

We hebben zelf een wandelingetje gemaakt in de omgeving. Totdat we op de modderweg een Tico tegenkwamen. Hij vertelde over zijn hostal een paar honderd meter verderop. En dat hij getrouwd is met een Nederlandse. We hebben bij Simone een bakkie koffie gedronken. Ze is een jaar of 30, werkte eerst als tour gids met snorkeltours. Stuk land gekocht, cabinas gebouwd en website gemaakt. (leuk ideetje.... Wen en Baat?)

Midden in het natuurpark is een ranger station, een zeer primitief station met een bunker waar je met meerdere mensen kunt slapen. Van daaruit kun je natuurlijk de mooiste wandelingen maken, dachten wij. Maaaaaar, aangezien dit eigendom is van de government is het zeer moeilijk om dit te boeken. Als je niet van te voren reserveert, kom je er niet in. Dus daar hebben we twee weken aan geklust, maar niet gelukt. Mailen, bellen, beetje spaans oefenen dus. We konden wel even langskomen op kantoor om te betalen, maar ooh ja, dat was 100km verderop. En anders konden we het geld wel overmaken op de Banco de Costa Rica. Maar dan moet je wel een bankrekening hebben. Leuk systeem.

Het leuke is dat we een tip kregen om bij locals op hun boerderij te overnachten! Costaricaanse boerderij, een Finca. Dus wij te paard om 8.00 en drie uren door de bergen. Prima geregeld. Daar hebben we een dag gewandeld door de jungle, langs het strand, langs een waterval met duik. En alweer vloog er een tukan voor onze neus langs en papagaaien.
Het was zo leuk om met de familie te eten, samen met de kinderen. En natuurlijk afwassen na het eten. Tijdens de nachtwandeling zonder zaklamp moesten we vertrouwen op onze zintuigen.

Vanuit deze geweldige natuur zijn we vertrokken naar Panama om daar Kerst te vieren...helaas onze lelijkste plek van onze reis tot nu toe,haha! Het is hier gewoon 1 ordinaire bedoening met veel bier, harde muziek en poep op je wcbril! Maar...gelukkig hebben we Jim ontmoet die een zeilboot van 13 m. in zijn bezit heeft. Ach laat die aardige man ons nou uitnodigen voor een paar dagen zeilen op de Pacific samen met een andere vrouw!
Fantastich, al moet ik eerlijk bekennen dat het niet veel verschilde met mijn boottochtje samen met de familie Adema op de Waddenzee met 25 Graden, alleen zagen we nu palmbomen!

p.s. Marloes heeft net een visitekaartje van Burgemeester Piersma in haar handen gehad!! We hebben net een man ontmoet uit Panama City die vorige week Meneer Piersma en zijn vrouw heeft ontmoet in Ecuador voor een kaatstoernooi in Witmarsum!!Hoe hilarisch.
Hij gaat het kaatsen eens even introduceren in Panama,wat een wereld!

Mars

Toch niet dé burgemeester Piersma?
Meiden, het klinkt weer helemaal geweldig wat jullie aan het doen zijn. Het is hier pokke-koud en mensen hebben het over schaatsen! Blegh! Hebben jullie wel lichtjes in de palmboom gehangen met kerst? En thnx voor de leuke kerstkaart met palmtree, kon ik ff bij wegdromen :)
Dikke kussen!

elbrich

hey loes en fem,

dat ziet er allemaal weer goed uit zeg.
mooie foto's ook. Ik denk dat ik onze volgende vakantie bestemming al weet ( hahahahha)

geniete er nog lekker even van.

dikke kus van dick elbrich jiri en jara

xxxxxxxxxxxxx

Fré en Paul

Hoi Loes en Fem.
Prachtige foto`s , geniet er nog maar lekker van vooral ook van het mooie weer . Hier is het bere koud (valt wel wat mee) Groetjes van ons

piet prins

Loes en Fem
Met plezier jullie verhalen gevolgd (mocht van pa Henk) maar ik ben niet jaloers. Misschien een beetje, maar ik gun het jullie allemaal wel hoor. Maar jaloers? Nee. Nou ja, ik zou er natuurlijk ook wel bij willen zijn, maar dat gaat natuurlijk niet. Toch? Ik maak zelf trouwens ook van alles mee. Gisteren bijvoorbeeld in Bolsward geweest en daar lag ijs op de gracht. Zo zie je maar. Spanning en avontuur in de zuid-westhoek. Daar hoef je niet,zoals jullie doen, duizenden kilometers voor de reizen. Nee hoor, lekker in Liwwadden. Kacheltje wat hoog, berenburgje wat koud, wollen muts op, wie doet je wat...Daar kunnen die pokkenzon, die rotdolfijnen en dat teringwalvisje van jullie niet tegen op....
God, wat zou ik graag bij jullie zijn. En Theo ook.

Kus Piet

NANNE NICOLAI

Leave Marloes en Femke,

ik wens jullie een veilige jaarwisseling en daarna nog heel veel reisplezier! Geniet. Het is hier momenteel erg koud. Het vriest en er wordt geschaatst op natuurijs. Eventueel kun schaatsfoto's bewonderen op mijn site.
Tot de volgende keer.

groetjes, NANNE

Evelien

Hallo dames,

Schitterende verhalen, fantastisch avontuur. Geniet ervan!
Ik vind het maar moedig!
Voor nu wens ik jullie een heel fijn uiteinde en een natuurlijk nog beter begin van 2009 :)
Hartelijke groeten

Evelien Boersma (net als Femke ex studente )

Amarins

Hey. Grappig Burgemeester Piersma! Wat een toeval. Hier was onder andere een groep uit Easterein bij betrokken. De zoon van burgemeester Piersma (Pier) is een hoofdklasse kaatser en moest hier kaatsen. Een vriendinnetje uit het dorp, Coby, heeft verkering met Pier en was hier ook bij! Ik zal het haar vanavond meteen vertellen.

Wat een kleine wereld!!!

Mooie verhalen schatten!

X Amy

henny en jan

Lieve Femke,Marloes en Gelly,
Weer genoten van jullie verhalen .We wensen jullie een goed en gezond 2009. En wat een supermem die zo naar jullie toekomt! Genietse!Tút Jan en Henny