marloesenfemke.reismee.nl

Mazunte, San Cristobal & Palenque

Vorige week heerlijk een weekje in Mazunte aan het strand gezeten. En nee, we zijn niet bruin want in de schaduw was het warm genoeg hihi. En facor 30 is prima voor witte Hollanders. We sprongen dan na het ontbijt de zee in. Met HOGE golven! Verder voelden we na een week al dat we snel konden integreren. Je komt constant dezelfde locals tegen die dus verder niet echt werken ofzo. De een heeft een baantje voor een paar uur per week bij een restaurantje, de ander doet toertjes met toeristen en zegt te moeten wachten op meer mensen. Heel anders dan in NL! Wij hebben in ieder geval de kriebels om dingen te verbeteren/te veranderen, zij zien dat niet. Das wel een grappig cultuur verschil.

Vanuit Mazunte een toertje gedaan naar een meer in Ventenilla. Met een bootje door de mangrove en dan zwemt ereen krokodil van 4 meter aan de rand van onze boot! Erg cool en volgens de gids ongevaarlijk. Daar vertrouwen we dan maar op....

Maandagochtend zijn we aangekomen in San Cristobal de las casas. De bus die we zondagavond wilden nemen was al vol. Dus via dorpjes en n andere stad ´s nachtsnaar
San Cristobal gereisd.

In San Cristobal genieten we al de hele week van de meest lekkere koffie! De provincie
‘chiapas' , staat hier om bekend! ‘s ochtends ontbijten we soms in een cafeetje waar de koffie ter plekke in de machine wordt gebrand. De rest van de dag lopen we dan met de geur van koffiebonen in onze kleren rond haha.

In een cultureel café (koffie, kunst en cultuur komen hier samen) zien we tekeningen van de Zapatistas. Dit is een groep indigenous (indianen) die strijden voor gelijke rechten. Marco Zapato is de revolutiestrijder die boven deze groep staat. We lazen in de lonely planet dat er op 1 januari 2004 een oorlog is gestart door de Zapatistas door de overname van het national paleis hier in San Cristobal. Uiteindelijk zou er in 1997 een document zijn ondertekend door de regering en de Zapatistas waarin staat dat zij recht hebben op een stuk grond, schoon drinkwater, en bijvoorbeeld school voor de kinderen.We zijn eergisteren naar de documentaire geweest, de kroniek van de Zapatistas. POEH! Vette docu met echte beelden van de tijd van 1994 tot 2007! Veel oorlog en mensen die in de dorpen in de bergen zijn verdreven door het leger van de regering. Mmmm, en het document wat dus ondertekend was, wordt nog steeds niet nageleefd!

Er is sinds 2007 dus wel vrede en de legers van de overheid hebben zich teruggetrokken uit de bergen. Maar goed, tis best een gecompliceerd verhaal want aan de andere kant willen de indigenous alleen maar vast houden aan hun eigen normen en waarden en staan ze misschien ook niet open voor veranderingen die voor hen goed zouden zijn.

Misschien gaan we vanavond naar n feestje bij mexicanen thuis. We moeten dan wel verkleed, met masker ofzo. Tis hier vandaag en morgen (za en zo) dias del muertes en dias del santos. Allerheiligen en allerzielen. Veel offerplaatsjes die zijn ingericht met bloemen en kaarzen en eten. En dan met foto´s van overledenen. Verder gaan we vanavond naar de kerk , naar een dienst. En morgen wandelen we naar het kerkhof, waar de mensen eten en drinken en bloemen brengen aan de overledenen.

Vanuit San Cristobal hebben we een eigen toertje gedaan. Naar de watervallen van Agua Azul en de volgende ochtend vroeg naar Palenque, één van de bekendste maya ruines in Mexico. Erg indrukwekkend!

Morgen vroeg nemen we de bus naar Guatamala!! Nu nog even genieten van het lekkere eten want straks zitten we aan de bonen en eieren ; )

KUSJES van mloes en fem

Cool
Cool

Amy

Hey schatten,

Wat fijn om weer van jullie te horen. Zo ver weg, dan even heel dichtbij. Op een gegeven moment duurt het ook wel wat lang. Dan denk je; er is toch niets gebeurd. Ja, heel veel! Genieten!

In de happinez kwam ik een artikel tegen wat ging over het project Stichting Kuychi/Ninos del Arco Iris Peru. Een stichting opgezet door een NL dame, die 70 km van Cusco kansarme kinderen kans geeft om weer naar school te gaan en een leven op te bouwen. Alleenstaande moeders doen allerlei werkjes, die weer verkocht worden (mutsen, sieraden, etc). Misschien leuk voor als je in de buurt bent, je kunt slapen in zgn. regenbooghuisjes. Hierbij de link http://www.kuychi.org/Flex/Site/Page.aspx?PageID=&Lang=
Je moet maar kijken wat ie doet.... Maar ik wilde het je niet onthouden.

Oh ja, zaterdag geef ik een borrel. Jullie redden het zeker niet ;-)
xxxxxxxxxxxx

Joop en Harmke

Leuk weer wat van jullie te horen we volgen het met veel plezier keep on writing

groetjes

Paulien

He meiden,

Wat fijn om jullie verhaal te lezen! En zo te zien genieten jullie top, jullie stralen helemaal op de foto.
Vet grote krokodil man, wel zielig voor de straathondjes.... Edwin de krokodilhunter was erg onder de indruk, haha.
1 tip niet in het donker bij dat water gaan pissen en doe je dat wel hou de rode oogjes in de gaten;)

Moest inderdaad erg aan jullie denken met de allerheiligen/allerzielen. Zag een documentaire over een vrouw die in Nederland dit ritueel wat jullie nu meegemaakt hebben nagebootst heeft. Zal vast heel indrukwekkend zijn geweest.

Goed koffie vergelijken meiden. In Panama komt er ook nog een goeie ;) Ik wil jullie uiteindelijke koffie bevindingen graag horen. Een top 3 is daar met al die subklimaatjes zeker wel te maken.

Geniet van wat er allemaal staat te komen en ik zie jullie nieuwe verhaal tegemoet.

Hele dikke tut van Paulien

Maria

Heerlijk om weer iets van jullie te lezen, al heb ik natuurlijk meer met een thee ritueel. Verwacht binnenkort wel een foto waar jullie aan de Maté zijn.
Greetz Maria

Geessie

Wat een goed plan op mijn hyves! Ik kom dit weekend zeker even een cocktailtje met jullie drinken :)! I wish.... Hier in hilversum gaat alles prima bella :) Het weer is kak, maar dat mag de pret niet drukken. PS: het kaartje is aangekomen :) Dikke tut fan Gees

Lonneke

Hai Fem & Loes,

Nog bedankt voor je e-mail, heb idd net gedaan of het maandag was! hihihihihih

Wat een toffe foto's en het grappige is dat ik alles wel een beetje herken van onze reis door mexico! Leuk men. Fijn dat het goed met jullie gaat! Bij ons ook alles okay. Puck heeft inmiddels tand 6 en tijgert door de kamer!

Meiden have fun en kom maar door hoor met jullie verhalen en foto's! Elke keer lijkt het dan net of ik ook daar ben.................. zucht :-(

KUZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ Lon, Jon en Puck

Jan en Nino

Hallo Marloes en Femke

Volgens mij hebben jullie het uitstekend naar je zin, leuke verhalen en lekker blijven genieten van alles.

Groeten Jan en Nino